Heracles 4ever

Sporten en meer

Eigen Sportschool beginnen

Je eigen sportschool beginnen kan overweldigend aanvoelen. Met de grote competitie in het fitness landschap van Nederland kan het openen van een eigen sportschool een grote klus worden. Er zijn namelijk al veel andere personal trainers die al de keus maken om een eigen sportschool te beginnen. Toch heb je ambitie en wil je voor jezelf starten. Daarom geven we hier vier tips om toch succesvol te worden binnen deze branche.

 1. Ken je niche

Als eerste is het belangrijk dat je een niche kiest. Het klinkt logisch, maar niet iedereen bepaalt vooraf waar hij op gaat richten. Wat je eigen sportschool aanbiedt, zou een reflectie moeten zijn van de doelgroep waar je op wilt richten. Houd daarom rekening met elementen in je eigen gym die meerwaarde bieden in vergelijking met de concurrent. Door een strategie te hanteren die specifiek voor je doelgroep is, kun je een nieuw publiek aantrekken. Het zorgt voor een sportschool met eigen identiteit die authentiek is.

 2. De mensen bepalen jouw succes

Na het kiezen van een niche is het belangrijk om onderzoek te doen naar de trainers die voor je komen te werken. Ook hierbij is het belangrijk om te kijken naar je doelgroep. Je wilt dat de trainers zoveel mogelijk aansluiten op de behoeften en wensen van je klant. Wat een personal trainer voor jouw eigen sportschool de ideale persoon maakt is natuurlijk afhankelijk van de diensten die je aanbiedt. Het belangrijkste om te onderzoeken is erachter komen in hoeverre jouw werknemer de doelen, geloofsovertuigingen en ook angsten van de klanten kent.

 3. De juiste prijs

Er is onderzoek gedaan naar de correlatie tussen populaire sportscholen en de introductieprijzen. Een eigen sportschool beginnen betekent dus dat je gaat nadenken over hoe je klanten binnenhaalt. Het hebben van een goede prijsstrategie is wat een sportschool succesvol of onsuccesvol maakt. Zo kun je denken aan kortingen of gratis items bij het refereren van vrienden.

 4. Promoten van je gym

Het allerbelangrijkste is het vinden van klanten. Uit onderzoek blijkt dat mond-tot-mond het meest effectieve middel hiervoor is. Maar ook adverteren en online zoekopdrachten blijken te zorgen voor meer klanten. Wanneer je start met je eigen gym wil je zorgen voor een goede strategie om te promoten. Zonder klanten is er namelijk geen bestaansrecht meer. Trommel al je vrienden en familie bijeen en maak je naam bekend.